برای سفارش عمده با شماره 36377381-041 تماس بگیرید
بهترین جوراب مردانه

فواید استفاده از جوراب

فواید خوابیدن با جوراب؛ آیا جوراب پوشیدن باعث می‌شود بهتر بخوابیم؟

دلیل بی‌قراری و بی خوابی شبانه شما شاید سردبودن پاهایتان باشد. وقتی پاها سرد هستند، رگ‌های خونی منقبض می‌شوند و خون کمتری به گردش درمی‌آید. به‌ گفته بنیاد ملی خواب آمریکا، گرم‌کردن پاها پیش از رفتن به رختخواب موجب ارسال این سیگنال به مغز می‌شود که اکنون وقت خواب است. پوشیدن جوراب در رختخواب ساده‌ترین راه گرم ‌نگه‌ داشتن پاها در طول شب است. روش‌های دیگری نیز مانند استفاده از بطری آب گرم یا تشکچه برقی وجود دارد، ولی این روش‌ها ممکن است موجب شوند بیش‌ از حد گرم شوید یا پاهایتان بسوزند. البته خواب راحت تنها یکی از فواید خوابیدن با جوراب است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شوید که این عادت جدید چقدر می‌تواند مفید باشد. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به‌ سختی به خواب می‌روند، جالب است بدانید که وقتی در رختخواب جوراب می‌پوشید ۱۵ دقیقه زودتر به خواب می‌روید و در طول شب نیز بسیار کمتر از خواب بیدار می‌شوید. البته فواید خوابیدن با جوراب تنها به حفظ گرمای بدن محدود نمی‌شود و موارد زیر را نیز شامل می‌شود:
  • جلوگیری از گرگرفتگی : بعضی از زنان متوجه شده‌اند که پوشیدن جوراب در پایین‌آوردن درجه‌حرارت مرکزی بدن آنها موثر است.
  • بهبود ترک پا : پوشیدن جوراب‌های نخی پس از استفاده از مرطوب کننده و مرطوب‌کردن پاها در جلوگیری از خشکی پوست پاشنه پا موثر است.
  • کاهش احتمال بروز حمله رینود (Raynaud’s attack) : در بیماری رینود، جریان خون در نواحی درگیر پوست، که معمولا انگشتان پاها و دست‌ها هستند، قطع می‌شود و این نواحی گزگز می‌کنند یا متورم می‌شوند. پوشیدن جوراب در شب با گرم ‌نگه ‌داشتن پاها و حفظ جریان خون در جلوگیری از حمله رینود موثر است.

چرا پوشیدن جوراب موجب می‌شود بهتر بخوابیم؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش ابتدا باید رابطه میان درجه‌حرارت مرکزی بدن (core body temperature) و خواب را درک کنید. بدن انسان در طول ساعات روز به‌طور میانگین در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد فعالیت می‌کند؛ ولی در شب، در طول ۶ یا ۷ ساعت خواب، درجه‌حرارت مرکزی بدن به‌میزان ۱٫۲ درجه سانتی‌گراد پایین می‌آید. به نظر می‌رسد که این کاهش تدریجی درجه‌حرارت مرکزی بدن نقش مهمی در عوامل نوروبیولوژیکی به‌ خواب ‌رفتن و در خواب ماندن دارد. هرقدر سریع‌تر بتوانید درجه‌حرارت مرکزی بدن را پایین بیاورید، سریع‌تر به خواب می‌روید. یکی از راه‌هایی که بدن با استفاده از آن درجه‌حرارت خود را تنظیم می‌کند، استفاده از رگ‌های خونی موجود در پوست است. اگر مغز به این نتیجه برسد که بدن بیش‌ از حد گرم شده است، عروق خونی را گشاد می‌کند و پدیده‌ای به‌ نام وازودیلیشن یا اتساع عروق اتفاق می‌افتد. گشاد شدن رگ‌های خونی موجب می‌شود که خون گرم‌ترِ مرکز بدن در سایر بخش‌های بدن جریان پیدا کند و خنک شود. اگر بدن بیش‌ از حد سرد باشد، مغز واکنشی برعکس نشان می‌دهد؛ یعنی جریان خون به سطح بدن را محدود می‌کند و پدیده انقباض یا تنگ ‌شدگی عروق (vasoconstriction) رخ می‌دهد. این همان جایی است که پاها اهمیت پیدا می‌کنند. کف دست‌ها و پاها موثرترین قسمت‌های بدن در تبادل حرارتی هستند، زیرا بدون مو هستند و نسبت به سایر سطوح پوستی عایق کمتری دارند. پژوهشگران دریافته‌اند که گرم‌ کردن پاها پیش از خواب، با استفاده از پاشویه با آب گرم یا پوشیدن جوراب، موجب اتساع عروق یا وازودیلیشن می‌شود و این گشاد شدگی عروق نیز موجب می‌شود درجه‌ حرارت مرکزی بدن نسبت به زمانی که با پاهای سرد و بدون جوراب به رختخواب می‌رویم، سریع‌تر پایین بیاید.

سخن پایانی

گرم‌کردن پاها پیش از رفتن به رختخواب، موجب کاهش زمان لازم برای آرام‌ شدن و به‌ خواب ‌رفتن می‌شود و کیفیت خواب را افرایش می‌دهد. همیشه از جوراب‌های نرم و راحتی استفاده کنید که بیش‌ از حد ضخیم نیستند. اگر دچار مشکلات گردش خون هستید که موجب درد یا سردی پاها شده‌اند یا اگر بیشتر اوقات و حتی با وجود گرمای هوا پاهایتان سرد هستند، با پزشک خود مشورت کنید. حال که با فواید خوابیدن با جوراب آشنا شده‌اید، توصیه می‌کنیم که این روش را امتحان کنید. خوشحال می‌شویم که تجربه‌هایتان را با ما نیز در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *